غذاهای محلی در ایام روزه‌داری | آش متنجنه و چُغوک‌ بریزو در سفره افطار کرمانی‌ها

غذاهای محلی در ایام روزه‌داری | آش متنجنه و چُغوک‌ بریزو در سفره افطار کرمانی‌ها

به گزارش همشهری آنلاین کرمانی‌ها آبگوشت متنجنه را به عنوان اصلی‌ترین غذای شهر خود برای افطار ماه رمضان و سحری ماه رمضان درست می‌کنند. معمولا این غذای

به گزارش همشهری آنلاین کرمانی‌ها آبگوشت متنجنه را به عنوان اصلی‌ترین غذای شهر خود برای افطار ماه رمضان و سحری ماه رمضان درست می‌کنند.
معمولا این غذای خوشمزه و مقوی برای نذری ماه محرم هم در کرمان پخته می‌شود. نخود، لوبیا چیتی، پیاز، گوشت گوسفند، سبزیجات معطر، سیب زمینی، برگه زردآلو، به و مغز گردو ترکیبات این آش است و برای خوشمزه شدن این غذای سفره افطار فوت و فن‌هایی هم لازم است. از جمله این که در دیگ مسی پخته شود. کرمانی‌ها معتقدند این غذا به دلیل داشتن خواص زیاد برای بدن به روزه‌دار کمک می‌کند تا در ایام روزه‌داری سلامت باشد.
وجود موادی چون حبوبات و گوشت تامین کننده آهن قابل جذب در بدن است. حبوبات هم منبع آهن و برگه هایی چون زردآلو که در این غذا استفاده می‌شوند منبع خوبی از فیبر غذایی هستند. با توجه به اینکه در کنار این غذا از نان به عنوان یکی از منابع فیبر غذایی استفاده می شود از لحاظ ارزش غذایی بر چلو خورشت‌ها ترجیح داده می‌شود.
چُغوک‌ بریزو غذای خوشمزه دیگر کرمانی‌ها برای سفره‌های افطار است. این غذا در گویش محلی مردم شهر کرمان به معنای گنجشک ‌تفت داده شده است. یعنی چغوک به گنجشک تعبیر شده و بریزو به معنای تفت دادن است. مواد اولیه این غذا از گوشت چرخ کرده و سیب زمینی است. گوجه فرنگی و چاشنی لیموترش نیز با در نظر گرفتن سلیقه به کار برده می‌شود. کرمانی‌ها این غذا را در ایام مختلف سال نیز می‌پزند اما در ماه مبارک رمضان معمولا سر سفره افطاری هست.
در کنار آبگوشت متنجنه، ‌شله زرد و قاتق‌های محبوب این شهر مثل قاتق نعنا (خورشت نعنا) و قاتق بنه را هم می‌توانید در سفره کرمانی‌ها برای افطار ماه رمضان پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:
غذاهای محلی در ایام روزه‌داری | حلوای سیاه، پای ثابت افطار و سحر مردم این استان
از افطاری بلوچ ها چه می‌دانید؟ | تباهگ، چانگال و پکوره